Warning: Undefined array key "read" in /usr/local/www/gymnazium/zobrazit.php on line 13
Warning: Trying to access array offset on value of type null in /usr/local/www/gymnazium/zobrazit.php on line 14
PÅ™ijÃmaÄky, volitelné semináře a cizà jazyky
Jaro je vždy obdobÃm, kdy se rozhoduje o tom, kdo bude pÅ™ijat ke studiu, který volitelný pÅ™edmÄ›t ve 3. a 4. roÄnÃku bude nakonec otevÅ™en a který 2. cizà jazyk budou studovat žáci budoucà tercie. Bohužel nenà v silách Å¡koly uspokojit vždy stoprocentnÄ› vÅ¡echny. Možnosti a podmÃnky Å¡koly to bohužel neumožňujÃ.
Warning: Undefined variable $obrazek in /usr/local/www/gymnazium/fns/display_fns.php on line 32
Pro pÅ™ijÃmacà řÃzenà platà nastavenà pravidel zÅ™izovatele Å¡koly v kontextu se stanovenou kapacitou Å¡koly a Å¡kolskou legislativou. To dohromady umožňuje v podmÃnkách naÅ¡Ã Å¡koly pÅ™ijmout do primy 30 žáků a do 1. roÄnÃku ÄtyÅ™letého studia také 30 žáků. V žádném pÅ™ÃpadÄ› nelze poÄÃtat s tÃm, že by nám (nebo jinému gymnáziu) zÅ™izovatel povolil otevÅ™Ãt vÃc tÅ™Ãd. Jedna možnost, jak uspokojit pÅ™i „pÅ™ijÃmaÄkách“ vÃc zájemců, je situace, kdy se uvolnà mÃsto v kvartÄ›. Na uvolnÄ›né mÃsto (uvolnÄ›ná mÃsta) lze pÅ™ijmout v rámci pÅ™ijÃmacÃho Å™Ãzenà do „kvinty“ pÅ™ÃsluÅ¡ný poÄet uchazeÄů o studium. Státem nastavený systém také umožňuje pÅ™ijmout do každé tÅ™Ãdy dalšà žáky, a to až do poÄtu 34, ale to již jen napÅ™. z důvodu pÅ™estupu z jiné Å¡koly, z důvodu opakovánà roÄnÃku apod. Ne vÅ¡ak v rámci pÅ™ijÃmacÃho Å™ÃzenÃ.
V souÄasné dobÄ› zaÄne 2. kolo zápisu žáků budoucÃho 3. a 4. roÄnÃku do volitelných seminářů (nÄ›kdy bývá jeÅ¡tÄ› i 3. kolo). Zejména z důvodu zajiÅ¡tÄ›nà efektivity výuky (ekonomické důvody) si může naÅ¡e Å¡kola v souladu se Å¡kolnÃm vzdÄ›lávacÃm programem (Å VP) dovolit otevÅ™Ãt volitelné pÅ™edmÄ›ty ve 3. a 4. roÄnÃku až pÅ™i dosaženà urÄitého poÄtu do semináře pÅ™ihlášených žáků. Bohužel tak nemůžeme pro pÅ™ÃÅ¡tà rok otevÅ™Ãt napÅ™. deskriptivnà geometrii, neboÅ¥ o ni projevili zájem pouze 3 žáci. Totéž se letos stalo s latinou nebo konverzacà v nÄ›meckém jazyce. Å kola se snažà maximálnÄ› vyhovÄ›t, napÅ™. tÃm, že zapoÄÃtává do poÄtu pÅ™ihlášených žáků do povinnÄ›-volitelného semináře i ty, kteřà si ho zapÃÅ¡ou nepovinnÄ›. I zde se vÅ¡ak může stát, že nÄ›kterého žáka, který si seminář vybere nepovinnÄ›, nakonec neuspokojÃme, neboÅ¥ jeho pÅ™ihláška způsobà kolizi v rozvrhu a omezà žáky, kteřà majà seminář jako povinnÄ›-volitelný. PÅ™ednost majà tedy ti, kteřà si seminář zapÃÅ¡ou právÄ› jako povinnÄ›-volitelný. Běžnou hranicà pro otevÅ™enà semináře je zapsánà alespoň 10 žáků, z toho minimálnÄ› 8 ho musà mÃt jako povinnÄ›-volitelný. Ale i zde se Å¡kola snažà žákům maximálnÄ› vyhovÄ›t, a tak se nÄ›kdy v zájmu otevÅ™enà pÅ™edmÄ›tu spojujà semináře 3. a 4. roÄnÃku (i za cenu, že pÅ™edmÄ›t bude otevÅ™en tÅ™eba jen jeden rok, protože se v roce následujÃcÃm nenaplnÃ). Ve vÄ›ci seminářů poÄÃtáme zlepÅ¡enà stavu v souvislosti s reformou financovánà regionálnÃho Å¡kolstvÃ. Pokud to bude tak, jak se o tom mluvÃ, mohly by se podmÃnky pro otevÅ™enà seminářů pÅ™ÃznivÄ›ji korigovat. Mohly by být tÅ™eba i o trochu menÅ¡Ã skupiny (stanovené pravidlo „deseti“, které i tak nÄ›kdy podle konkrétnÃch podmÃnek Å¡kola obejde, by se mohlo tÅ™eba snÞit). Nebo by se mohly dÄ›lit skupiny seminářů, kde je celkem vÃce než 25 žáků na dvÄ› skupiny. Moc by si to Å¡kola přála, proto uÄitelé s napÄ›tÃm oÄekávajÃ, jak celý proces reformy dopadne. Å kola by ráda vyÅ¡la vstÅ™Ãc nejvÄ›tÅ¡Ãmu poÄtu žáků, a to i tÄ›ch, kteřà by se nÄ›kterému pÅ™edmÄ›tu rádi vÄ›novali nepovinnÄ›. A to navzdory tomu, že právÄ› oni se z pÅ™edmÄ›tů nakonec odhlaÅ¡ujÃ, což situaci v následujÃcÃm roce nÄ›kdy komplikuji.
PodobnÄ› složitá situace je pÅ™i stanovenà druhého cizÃho jazyka. Je složitá u nových žáků, kteřà k nám pÅ™icházejà do ÄtyÅ™letého studia z 9. tÅ™Ãdy. Vzhledem k jejich jazykovým dovednostem, které zjiÅ¡Å¥ujeme zejména z vysvÄ›dÄenà ze ZÅ , vÅ¡ak vyhovÃme zÅ™ejmÄ› maximálnÃmu poÄtu žáků. VybÃráme z nÄ›mÄiny, francouzÅ¡tiny a ruÅ¡tiny. SnažÃme se navázat na to, co studovali na ZÅ . TÄ›ch zklamaných bývá minimum. VýraznÄ› složitÄ›jÅ¡Ã situace je u žáků budoucà tercie, kde nejsme schopni každoroÄnÄ› uspokojit přánà žáků pÅ™i stanovenà druhého cizÃho jazyka. V uplynulých dnech jsme v prvnà fázi informovali žáky souÄasné sekundy, nynà budeme informovat i jejich rodiÄe. Zde mnoho let vycházÃme ze Å¡kolnÃho vzdÄ›lávacÃho plánu (Å VP), kde se u vÃceletého studia mj. uvádÃ, že vÅ¡ichni žáci studujà od 1. roÄnÃku anglický jazyk a druhý od 3. roÄnÃku v rámci vázané disponibilnà dotace v rozsahu 6 hodin z nabÃdky Å¡koly že jde pÅ™edevÅ¡Ãm nÄ›mecký jazyk nebo francouzský jazyk. Je tam také uvedeno, že stanovenà 2. cizÃho jazyka Å¡kola urÄuje pÅ™edevÅ¡Ãm podle podmÃnek Å¡koly a podle personálnÃch možnostà školy. Uvádà se tam také, že Å¡kola může podle svých možnostà a zájmu nabÃdnout žákům ve vyÅ¡Å¡Ãch roÄnÃcÃch také nepovinný pÅ™edmÄ›t, napÅ™. ruský jazyk. S jedinou výjimkou za poslednÃch vÃce než 20 let (Å¡lo o složitÄ›jÅ¡Ã personálnà problém, ale nakonec to dopadlo dobÅ™e, a to ke spokojenosti vÅ¡ech) jsme toto pravidlo vždy v souladu se schváleným Å VP dodržovali: otevÃráme jako druhý cizà jazyk nÄ›mÄinu nebo francouzÅ¡tinu, a to vždy právÄ› podle podmÃnek a personálnÃch možnostà školy. JeÅ¡tÄ› pÅ™ed pÅ™ijÃmacÃmi zkouÅ¡kami jsme dosud vždy zjiÅ¡Å¥ovali zájem o cizà jazyky u tÄ›ch nejmenÅ¡Ãch zájemců o studium. Nikdy vÅ¡ak neÅ¡lo o nÄ›jakou „pÅ™ihlášku“ na druhý cizà jazyk. Proto i formulace v dotaznÃku doslovnÄ› znà „Kdybych si mohl (a) vybrat, chtÄ›l (a) bych na gymnáziu studovat“. Pro nás znamenajà uvedené jazyky potvrzenà trendu nebo zmÄ›ny v obecném zájmu o cizà jazyky, mohou být signálem pro to, abychom se ve výrazném pÅ™edstihu zaÄali pÅ™ipravovat na nÄ›jakou zmÄ›nu v obsazovánà jazyků. PochopitelnÄ› nemůžeme zareagovat na ojedinÄ›lý požadavek o výuku napÅ™. japonÅ¡tiny, norÅ¡tiny, ÄÃnÅ¡tiny, Å¡panÄ›lÅ¡tiny, italÅ¡tiny (což jsou jazyky, které se obÄas v dotaznÃku objevÃ). Výsledek z dotaznÃku nám vÄ›tÅ¡inou posloužà pÅ™i obsazenà nejÄastÄ›ji se objevujÃcÃho cizÃho jazyka. VÄ›tÅ¡inou z výsledku vyplývá, že bude otevÅ™ena nÄ›mÄina, ostatnà žáky, kteřà neuvedli nÄ›mÄinu, zaÅ™adÃme do skupiny francouzÅ¡tiny. NÄ›kdy pÅ™istoupÃme – právÄ› k výše uvedeným možnostem a podmÃnkám Å¡koly, nebo je-li výsledek jednoznaÄný (napÅ™. 25 ku 30 zájemcům) – k tomu, že otevÅ™eme dvÄ› skupiny nÄ›meckého jazyka. Ale i tak „vyrobÃme“ nÄ›kolik nespokojených. Je to těžké, ale těžko se hledá jiná cesta. NÄ›kdy se v zájmu „uspokojenÓ co nejvÄ›tÅ¡Ãho poÄtu žáků stane, že existuje skupina nÄ›mÄinářů napÅ™. se 17 žáky, zatÃmco francouzÅ¡tinářů je „jen“ 13. Jsou i takové pÅ™Ãpady, že do tÅ™Ãdy dodateÄnÄ› pÅ™ibude žák z Äesko-nÄ›meckého prostÅ™edÃ, a ten nepomÄ›r se zvyÅ¡uje.
Nenà to vždy jednoduché, aby byly uspokojeny vÅ¡echny zájmy a přánà žáků a jejich rodiÄů – pÅ™i pÅ™ijÃmacÃm Å™ÃzenÃ, stanovenà volitelných seminářů nebo druhého jazyka od tercie. SnažÃme se na to upozorňovat již na dnech otevÅ™ených dveÅ™Ã, na burzách Å¡kol, tedy jeÅ¡tÄ› pÅ™ed vstupem žáků na naÅ¡i Å¡kolu. Že totiž nejsme schopni uspokojit každého. Trochu jednoduÅ¡Å¡Ã situaci majà školy, které majà povolenu vyÅ¡Å¡Ã kapacitu Å¡koly a majà tak vÃce paralelnÃch tÅ™Ãd, napÅ™. 2 až 3 tÅ™Ãdy nižšÃho stupnÄ› vÃceletého studia, 2 až 3 tÅ™Ãdy ÄtyÅ™letého studia. Naprostá vÄ›tÅ¡ina Äeských gymnázià vÅ¡ak nabÃrá – stejnÄ› jako naÅ¡e Å¡kola - jednu tÅ™Ãdu vÃceletého a jednu tÅ™Ãdu ÄtyÅ™letého. V takovém pÅ™ÃpadÄ› jsou pak jakékoliv volby, přánà a zájmy výraznÄ› omezenÄ›jÅ¡Ã. Těžké je pak vyjÃt vÅ¡em přánÃm, těžko pÅ™ijmete vÅ¡echny zájemce o studium, těžko uspokojÃte žáky tercie, žáky pÅ™edposlednÃho a poslednÃho roÄnÃku ve studiu druhého cizÃho jazyka nebo semináře, o který je malý zájem.
DÄ›kujeme zájemcům o studium, budoucÃm terciánům nebo žákům budoucÃho pÅ™edposlednÃho a poslednÃho roÄnÃku studia za pochopenÃ.
PaedDr. Milan BáÄa, Å™editel Å¡koly
autor PaedDr. Milan BáÄa
-
Warning: Undefined array key 1 in /usr/local/www/gymnazium/fns/function_fns.php on line 12
Warning: Undefined array key 2 in /usr/local/www/gymnazium/fns/function_fns.php on line 12
Warning: Undefined array key 3 in /usr/local/www/gymnazium/fns/function_fns.php on line 12
Warning: Undefined array key 4 in /usr/local/www/gymnazium/fns/function_fns.php on line 12
Warning: Undefined array key 5 in /usr/local/www/gymnazium/fns/function_fns.php on line 12
Deprecated: substr(): Passing null to parameter #1 ($string) of type string is deprecated in /usr/local/www/gymnazium/fns/function_fns.php on line 13
Deprecated: substr(): Passing null to parameter #1 ($string) of type string is deprecated in /usr/local/www/gymnazium/fns/function_fns.php on line 14
..2019-04-11 13:53:23 . - kategorie školnà stránky
- přečteno 1375x
Nejnovější články
- Škola má nový web
- Online prezentace školy aneb Elektronická burza škol 20. 10. 2020
- Nová opatÅ™enà pro Å¡koly od 14. Å™Ãjna 2020 - hlavnÄ› pro nižšà gymnázium
- Å kola bude pro Äást žáků od 5. 10. do 18. 10. 2020 uzavÅ™ena
- DoplňujÃcà volby do Å¡kolské rady - ZRUÅ ENO
- Připomenutà důležitých pravidel
- Ve stÅ™edu 2. 9. 2020 bude mÃt Äást žáků gymnázia kvůli maturitÄ› distanÄnà výuku
- Maturitnà zkoušky ve spádové škole - zářà 2020
- Důležité – do školy jen s rouškou, ne však s kašlem, rýmou nebo teplotou
- Výsledky pÅ™ijÃmacÃho Å™Ãzenà 2020
- Ústnà maturity 2020
- Co Å¡kola chystá na konci Å¡kolnÃho roku
- PÅ™ijÃmacà zkouÅ¡ky a pÅ™ijÃmacà řÃzenà - Äerven 2020
- Otázky a odpovědi - aktualizováno k 26. 6. 2020
- Zjišťovánà nezávazného zájmu o nepovinné volitelné semináře