Warning: Undefined array key "read_stale" in /usr/local/www/gymnazium/zobrazit-stale.php on line 12
Warning: Trying to access array offset on value of type null in /usr/local/www/gymnazium/zobrazit-stale.php on line 13
Představení projektu
Svitavské gymnázium přivítalo projekt, neboť posune školu dopředu v materiálně-technickém vybavení, personálně, ale i ve vztahu k potencionálním žákům školy a uplatnění absolventů ve vysokoškolských oborech, které jsou nyní na trhu práce žádány.
Warning: Undefined array key "typ" in /usr/local/www/gymnazium/fns/display_fns.php on line 15
Warning: Undefined array key "typ" in /usr/local/www/gymnazium/fns/display_fns.php on line 16
Warning: Undefined variable $obrazek in /usr/local/www/gymnazium/fns/display_fns.php on line 32
Cíle zapojení školy do projektu lze rozdělit do čtyř oblastí:
První je vybudování moderních odborných pracovišť na gymnáziu a jejich vybavení potřebnými pomůckami, přístroji a technikou. Současná odborná pracoviště školy buď dosloužila (např. vybavení laboratoře chemie je staré 50 let), případně nejsou vybavena a zařízena tak, aby odpovídala výuce v podmínkách 21. století. Proto by došlo zejména k zabezpečení rozvodů médií v jednotlivých učebnách (voda, plyn, elektřina) na pracoviště učitele i žáků, zabezpečení speciálního nábytku do učeben, zejména laboratorního, a technologií. Naplnění tohoto cíle povede ke zkvalitnění výuky v oblasti přírodovědných předmětů - chemie, biologie, fyzika a zeměpis, a to ve prospěch žáků gymnázia a žáků zapojených základních škol.
Druhým cílem je podchycení zájmu žáků základních škol o studium technických a přírodovědných předmětů. Z tohoto důvodu bude gymnázium v rámci projektu realizovat pro žáky čtyř základních škol v regionu aktivity, směřující k naplnění tohoto cíle, a to na úrovni povinné pravidelné výuky přírodovědných předmětů v inovovaných nebo v nově vytvořených prostorách školy i na úrovni volnočasových aktivit (přírodovědný kroužek – teraklub a kroužek globální výchovy). Povinná výuka v učebnách bude vycházet ze SVP jednotlivých škol a bude realizována učiteli gymnázia, případně učiteli základních škol. Využívat se při výuce budou jak stávající pomůcky a přístroje gymnázia, tak zejména nově pořízené pomůcky, prostředky a přístroje, včetně IT podpory. Součástí aktivit zaměřených na žáky základních škol budou aktivity realizovaní i mimo školu na tří až pětidenních terénních projektových exkurzích a cvičeních na přírodovědně zaměřených základnách (např. Oucmanice, Kaprálův mlýn, Hostětín). V rámci těchto vícedenních aktivit budou žáci základních škol využívat badatelské postupy, sbírat materiál a vzorky. Senzory a softwarové rozhraní, získané v projektu, budou využívat ke sběru dat v terénu. Takto získaná data budou následně zpracovávat a vyhodnocovat v učebnách gymnázia. Podpořeno takto bude 797 žáků základních škol.
Třetím cílem je rozvoj zájmu žáků středních škol o studium technických a přírodovědných předmětů na vysoké škole. Oproti odborným školám, které mají navázané přirozené kontakty s přímými zaměstnavateli absolventů školy, navázalo gymnázium kontakty s vědeckými a vysokoškolskými pracovišti (přírodovědné fakulty - Jihočeská univerzita České Budějovice, Univerzita Hradec Králové, Univerzita Pardubice, Univerzita Karlova, ČZU Praha, MU Brno, MFF UK Praha, VUT Brno, VŠCH Praha). Pro žáky školy gymnázium připravilo cyklus projektových dnů na těchto fakultách, kde studenti budou pod vedením lektorů zpracovávat zejména laboratorní úkoly. Základním smyslem této aktivity je zvýšení zájmu žáků gymnázia o studium na přírodovědných a technických oborů vysokých škol. Podpořeni budou žáci 1. a 2. ročníků čtyřletého studia a jim odpovídajících ročníků víceletého studia, za dobu trvání projektu celkem 165 žáků školy. Celkem se uskuteční 54 takových akcí na vysokých školách. Vedle této aktivity opět ve snaze podpořit zájem žáků o technické a přírodovědné obory zavede škola pro své žáky (pod vedením lektorů z řad pedagogů školy a s podporou prostředků a pomůcek získaných v projektu) dvě volnočasové aktivity – teraristický a fyzikální kroužek.
Čtvrtým cílem je vytvoření skupiny lektorů z řad učitelů základních, středních i vysokých škol, kteří budou realizovat aktivity, vedoucí k naplnění prvního a druhého cíle. Během naplňování tohoto cíle budou podpořeny aktivity v oblasti vzdělávání pedagogických pracovníků. To se dotkne i pedagogů gymnázia, což škola považuje také za důležitý přínos pro školu.
Potřebnost projektu škola vidí ve dvou rovinách.
1. První je modernizace výuky
2. Podchycení zájmu žáků (základních škol i gymnázia) o přírodovědné a technické vzdělávání.
Modernizace výuky je pro partnera důležitá v oblasti zázemí výuky, které je v současné době na samotné hraně udržitelnosti kvality (škola byla vybudována v roce 1964, některé prostory jsou vybaveny technologiemi, nábytkem a pomůckami ještě z této doby), v oblasti přístrojů a pomůcek. Díky zapojení do projektu by se modernizovaly stávajících prostory (všechny nově vzniklé či inovované učebny budou propojeny wi-fi.):
a) laboratoř chemie – bude vybavena novým laboratorním nábytkem, novými rozvody médií (voda, plyn, elektro), novou digestoří, vybavena bude novým laboratorním sklem, chemikáliemi a novými pomůckami, zejména moderními experimentálními měřícími pomůckami,
b) učebna biologie s biologickou laboratoří – stávající běžná učebna, využívaná pro výuku biologie, bude inovována na odborné biologické pracoviště, vybavené novým demonstračním pracovištěm učitele a na něj navazujícím novým laboratorním žákovským nábytkem s rozvody médií (plyn, elektro a voda), nábytkem na ukládání odborných sbírek a novou, dosud neexistující akvateriární stěnou, prostory učebny a laboratoře budou vybaveny novými moderními pomůckami a přístroji (např. mikroskopy), experimentálními měřícími pomůckami a pomůckami na terénní cvičení a sběr dat a materiálu pro následné vyhodnocování v učebně,
c) učebna fyziky – stávající běžná učebna, využívaná pro výuku fyziky, bude inovována na odborné fyzikální pracoviště vybavené novým demonstračním pracovištěm učitele a na něj navazujícím novým laboratorním žákovským nábytkem s rozvody médií, pracoviště bude vybaveno novými pomůckami, demonstračními učitelskými sadami a žákovskými soupravami pro fyzikální pokusy, experimentálními měřícími pomůckami,
d) učebna přírodních věd (učebna globální výchovy) – bude komplexním moderním žákovským odborným pracovištěm, které umožní okamžité propojení teoretické výuky s praktickými činnostmi (na vlastní učebnu bude navazovat laboratoř vybavená mj. laboratorními pracovními stoly, digestoří),
e) přírodní učebna - vznikne jako součást arboreta ve venkovním areálu školy, půjde o zabudované lavice (pevně ukotvené v zemi), do učebny bude zavedena elektřina pro možnost využití elektrických spotřebičů a přístrojů k získávání meteorologických dat a dat pro chemickou analýzu (fotometrie, koncentrace látek v ovzduší). Učebna bude využívána jako alternativní učebna, a to v případě příznivých klimatických podmínek.
Veškerá výuka v nových nebo inovovaných prostorách školy bude realizována s IT podporou (pořízena bude tzv. mobilní IT učebna s tablety, prostory školy, kde se budou využívat tablety a pořízené experimentální měřící soupravy, budou zabezpečeny bezdrátovou komunikací bezdrátovým propojením přenosných zařízení a jejich připojování na lokální počítačovou síť – wifi).
Škola chce podchytit zájem žáků o přírodovědné a technické vzdělávání. Podporou výuky v modernizovaných prostorách, podporou projektových volnočasových aktivit a aktivit napojených na vysoké školy s přírodovědným nebo technickým zaměřením (včetně projektových dnů) podpoříme zájem o přírodovědné a technické obory absolventů naší školy. Zároveň spolupráce se základními školami napomůže k ovlivňování zájmu žáků jako potencionálních klientů školy. Využití moderní přístrojové techniky povede k rozvoji kompetence k učení, posílení samostatné práce na projektech a badatelsky orientované formy výuky povede k rozvoji kompetence k řešení problémů, kompetence pracovní, kompetence komunikativní a kompetence sociální a personální. Využitím interdisciplinárního přístupu tak bude zdůrazněn kolektivní oborově překryvový rys projektu. Práce v nových podmínkách a s novými výukovými prostředky napomůže také odbornému rozvoji učitelů a k rozvoji kontaktů s odbornými, vědeckými a vysokoškolskými pracovišti.
autor PaedDr. Milan Báča
-
Warning: Undefined array key 1 in /usr/local/www/gymnazium/fns/function_fns.php on line 12
Warning: Undefined array key 2 in /usr/local/www/gymnazium/fns/function_fns.php on line 12
Warning: Undefined array key 3 in /usr/local/www/gymnazium/fns/function_fns.php on line 12
Warning: Undefined array key 4 in /usr/local/www/gymnazium/fns/function_fns.php on line 12
Warning: Undefined array key 5 in /usr/local/www/gymnazium/fns/function_fns.php on line 12
poslední změna: ..2014-06-30 11:59:11 . - kategorie stálé články
- přečteno 2788x
Warning: Undefined array key "typ" in /usr/local/www/gymnazium/fns/display_fns.php on line 119